З шестирічного віку, коли дитина іде до школи, навантаження на зір різко збільшується: дитині потрібно багато читати і писати.
Основні функції зору формуються у дитини до кінця 5-го року життя, проте ще довший час дитячі очі є чутливими до надмірного навантаження, яке суттєво посилюється з моменту її навчання.
Характеристикою сучасної школи є інформаційні перевантаження, стресові ситуації, модернізація навчального процесу, що вимагають від дитячого організму значного зорового напруження і можуть призвести до порушення зору (короткозорості). Короткозорість займає чільне місце серед причин інвалідності і професійного обмеження підлітків при виборі професії.
Першою ознакою розвитку короткозорості є те, що дитина погано бачить вдалечінь, скаржиться на втому, при читанні близько нахиляється до книжки, жмуриться.
Тривалий режим зорової праці в умовах неправильно підібраних шкільних парт, погане освітлення робочого місця дитини, особливо в осінньо-зимовий період, коли у класне приміщення недостатньо потрапляє пригодного світла, – ДУЖЕ ШКІДЛИВО впливають на гостроту зору.
А що вдома? Ті ж самі книги та зошити, комп’ютер, телевізор! Добре, якщо у батьків відмінний зір. А якщо в родині носять окуляри і дитина за спадковістю отримала схильність до проблем з очима?
Чи можна якось допомогти школяру зберегти зір?
Зарадити цьому можна. Адміністрація закладу повинна створити безпечні для здоров’я дітей умови навчання та виховання і при цьому володіти інформацією, чи достатнє освітлення у класах, а для цього слід проводити інструментальні заміри в осінньо-зимовий період. Також зберегти зір дітей допоможе комплекс профілактичних заходів.
А саме:
- джерела штучного освітлення повинні забезпечувати достатнє та рівномірне освітлення всіх приміщень;
- під час проведення занять в умовах недостатності природного освітлення необхідно використовувати джерела штучного освітлення, надаючи перевагу люмінесцентним лампам;
- рівень штучного освітлення в групових, ігрових, комп’ютерних класах, навчальних приміщеннях при використанні люмінесцентних, в тому числі енергозберігаючих ламп — 300 лк, при лампах розжарювання — 200 лк;
- у класних приміщеннях обов’язковим є додаткове освітлення класної дошки.
З метою попередження виникнення соматичної захворюваності дітей та збереження їх стану здоров’я, після узгодження організаційних питань з міським головою працівниками ДУ “Хмельницький обласний лабораторний центр МОЗ України” в грудні минулого року проведено моніторингові лабораторні дослідження фактичного стану штучного освітлення в навчальних приміщеннях 1-4 класів усіх шкіл м. Хмельницького.
Загалом проведено 2536 вимірювань рівня штучної освітленості щодо дотримання вимог “Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу”, з них майже всі не відповідали нормативним показникам.
За результатами лабораторних досліджень, за сприяння місцевих органів виконавчої влади в усіх навчальних приміщеннях замінено лампи старого зразку на світлодіодні лампи типу 1-LED.
Отже, проблема збереження зору школярів є надзвичайно актуальною і для вирішення вимагає комплексної співпраці закладів освіти, медицини і органів місцевого самоврядування.
Підготувала лікар з гігієни дітей та підлітків ДУ “Хмельницький обласний лабораторний центр МОЗ України“ Мирна Наталія Леонідівна