МОН України в кінці жовтня прийняло ряд нововведень, які будуть чітко регулювати роботу всіх навчальних установ на найближчі 10 років. Даний документ ще не затверджений на публічному обговоренні, але проект концепції розвитку освіти в Україні, розрахований на 2015—2025 роки пояснює, як мислить керівництво в міністерстві і які реформи підтримуватиме надалі.
Фахівці ознайомилися з концепцією, в якій природно є і заяви про те, що необхідно забезпечити всім громадянам України рівний доступ до освіти, яку слід підняти до світових стандартів. Були обрані найбільш цікаві та актуальні положення, які реально працюватимуть на зміну цін і вдосконалення галузі освіти в наступні 10 років. Більша частина змін буде введена в наступні два роки.
Дошкільні заклади
МОН пропонує модернізувати сферу дошкільної освіти — впровадити централізовану систему навчання дітей від народження до 6-ти років і домашнє виховання. Звичайно, для другого пункту буде розроблена відповідна нормативно-правова база. В 2017году буде дозволено офіційно реєструвати дошкільні установи сімейного типу, так само будуть дозволені і установи корпоративного або відомчого типу. Про легалізацію вже існуючих Центрів дитячого розвитку так само зазначено в концепції.
Освітні програми було прийнято рішення зробити більш гнучкими, забезпечити їм варіативність, а прийняття остаточних рішень залишити за керівництвом самих дитячих садків та батьків вихованців. Головним принципом навчання дітей віком від 3 до 5 років прийнято рішення зробити ігрову форму вільного навчання. Взаємодія з сім’ями вихованців буде піднята на новий рівень за рахунок візитів на будинок вихователів, які будуть з’ясовувати потреби кожної дитини індивідуально.
Планується до 2017 року повністю охопити реформами 85% дитячих дошкільних установ, а до 2020 року — всі 95%. Крім цього, в найближчі три роки уряд планує повернути приміщення дитячим садам, які раніше були зайняті іншими організаціями та установами, а так же будувати нові комфортабельні будівлі.
Середні загальноосвітні установи
Уряд має намір ввести 12-ти річну систему середньої освіти відповідно до європейських стандартів, більш того, тривалість навчального року буде так само узгоджена іноземними нормами. З 2017 року старша школа повністю буде переведена на профільну систему освіти, а з 2018-го року буде введена обов’язкова національне багаторівневе сертифікування випускників. Сертифікати будуть видаватися випускникам старшої школи та установ, які надає професійну освіту з іноземної мови та комп’ютерних дисциплін.
Зовнішнє незалежне тестування буде активно підтримуватися, і його будуть змушені проходити не тільки випускники школи, а й школярі, які закінчують молодші та середні класи. Система вищої освіти так само не обійдеться без тестування, яке буде направлено на дослідження в області психометрії, тестології, педагогічних досліджень з метою розвинути технології незалежного оцінювання.
Протягом наступних 10 років міністерство має намір зайнятися відновленням лабораторної та практичної частин природної підготовки з фізики, хімії, біології та географії. Школи для цього будуть обладнані новими лабораторними комплексами і практичними матеріалами. Планується підготувати загальнодержавну програму для громадянського виховання та цілу систему ціннісного орієнтування, щоб запобігти поширенню ксенофобії та інших видів нетерпимості. З наступного року в школах знову викладатиметься військово-спортивна і медична підготовка, громадянська оборона і забезпечення життєдіяльності.
Школи планується зробити більш автономними і незалежними, що б їх керівництво могло самостійно приймати більшість рішень. Директора на посаду пропонують обирати на 5 років з укладенням контракту. Слід зазначити, що початкове навчальний заклад працюватиме при будь-якій кількості учнів, середній — при наявності не менше 100 школярів, а старший — тільки якщо буде зареєстровано понад 200 учнів.