Підсумовуючи зустрічі з громадськістю Офіс реформ підготував відповіді на конкретні запитання, які задають жителі громад при кожній зустрічі.
Які повноваження буде виконувати об’єднана громада?
Рівень самостійності громад і повноважень органів місцевого самоврядування буде дуже високим. Тобто все те, що найефективніше вирішуватиметься на рівні громади, буде туди передано. А це первинна медицина, дошкільна і шкільна освіта, культура та спорт, благоустрій і комунальні послуги, охорона порядку та пожежогасіння, пасажирські перевезення, соціальні послуги , забезпечення соціального захисту (виплата пенсій, субсидій, компенсацій, забезпечення надання пільг), містобудування та адміністративні послуги.
На території громади також діятимуть структурні підрозділи територіальних органів центральних органів виконавчої влади, які надаватимуть послуги з:санітарно-епідеміологічного захисту, казначейського обслуговування, реєстрації актів цивільного стану.
Чи не призведе створення більших громад до деградації малих сіл, у яких не буде сільрад?
Якщо говорити відверто, то відкладання реформи уже призвело до того, що в Україні за останні 8 років зникло понад 500 сіл. Занепад передусім відбувається на територіях, які віддалені від центрів економічної активності-міст та селищ. Адже саме в містах та селищах є активність: підприємства, бюджетні установи, місцевий бізнес, і саме до таких населених пунктів тяжіють села – там працюють люди,туди їздять на базар аби щось продати і щось купити. Створення нових громад відбуватиметься якраз навколо таких центрів, , тобто периферійні зони деградації скорочуватимуться. Села, які увійдуть до таких громад, будуть мати обов’язкове представлення у місцевій раді, а в кожному селі буде обрано сільського старосту. Отже, така реформа сприятиме збереженню сільської поселенської мережі в Україні, що вкрай важливо для держави та української нації.
Звідки візьмуться в об’єднаній громаді ресурси?
Якщо об’єднати двох бідних, то вони багатшими не стануть! Дуже часто аби зупинити реформу оперують тезою про «об’єднання бідних».
По-перше, нові громади створюватимуться не через об’єднання двох чи кількох бідних, а навколо міста чи великого селища. Таким чином, об’єднаються людські ресурси (кількість населення в нових громад буде значно більшою), природні ресурси (територія нової громади зростає десь в середньому до 400 квадратних кілометрів),що дозволяє акумулювати значні кошти земельного податку та податку з доходів фізичних осіб.
По – друге, нова громада отримає весь комплекс повноважень у тому числі,наприклад,середню освіту(яка сьогодні є прерогативою району) та первинну медицину. На освіту держава виділятиме субвенцію з розрахунку на одну дитину та субвенцію на медицину з розрахунку одного жителя.
По – третє, громада стає зацікавленою в розвитку підприємництва, а це додаткові робочі місця, а відповідно збільшуються надходження до бюджету.
По – четверте, кожна громада виходить на прямі взаємовідносини з державним бюджетом, оминаючи додаткові рішення обласної чи районної ради. До того ж за місцевим бюджетом буде закріплено податки, які за своєю природою є досить стабільними та прив’язаними до території: податок на землю, на нерухомість, на доходи фізичних осіб, єдиний податок, а також частина податку на прибуток з підприємств.