Попри економічну кризу дорожня галузь України залишається інвестиційно привабливою у сенсі заробітку хороших грошей. Щороку в асфальт закатуються мільярди гривень, а результат і — найголовніше ефект — майже ніякий. Про це кажуть, як урядовці, так і водії.
Хмельницький не є винятком — тут на дороги не шкодують грошей з міської скарбнички. За інформацією заступника міського голови Анатолія Нестерука, цьогоріч на капітальний і поточний ремонт доріг Хмельницького передбачено 95 мільйонів 300 тисяч гривень, на внутріквартальні дороги та прибудинкові території — 3 мільйони гривень. Але, як виявляється, і цього недостатньо. Адже у Хмельницькому залишається 428 кілометрів доріг без асфальтного покриття. Здебільшого, не мають асфальтного покриття мікрорайони Лезневе, Ружична, Дальні та Ближні Гречани, Дубове, Книжківці.
“Незалежний громадський портал” спробував відслідкувати циркуляцію “дорожніх” грошей за неповний 2015 рік, проаналізувавши результати торгів у “Віснику державних закупівель”. Ми наткнулися на велику “рибу”, яка ковтає не лише “мальків”, яким час від часу підсипають корм, а й комунального монополіста — підприємство по будівництву, ремонту та експлуатації доріг (КП БРЕД).
На початок листопада Управління житлово-комунального господарства Хмельницької міськради провело 14 дорожніх тендерів на загальну суму 74 млн. 680 тис. грн. На лоти виставлялися різноманітні ділянки доріг з різною складністю виконання робіт. Найбільше натендерило ПАТ “Хмельницьке ШБУ-56” — 33,6 млн. грн. Треба наголосити, що цьому підряднику відійшли грошовиті тендера.
“Хмельницьке ШБУ-56” засвітилося на дорожніх торгах давно. Вони отримували підряди за часів мерства Сергія Мельника, який наприкінці 2014-го пішов у нардепи. До червня 2013 року 98% акцій підприємства належало депутату Хмельницької облради Івану Гладуняку, який зберіг дружні стосунки з паном Мельником. На той час фірмою депутата керував теперішній податківець Хмельниччини Мар’ян Зеленецький.
У 2013 році Гладуняк продав “Хмельницьке ШБУ-56″ діючому нардепу Сергію Лабазюку. Прослідкувати прямий зв’язок політика до цього підприємства тривалий час не вдавалося, оскільки формально воно було зареєстровано на інших людей — якусь Галину Ставчинську з Чернівців. Де Хмельницький, а де Чернівці, запитаєте ви?
Проте відомо, що диявол криється в деталях. Під час підготовки інформації про земельні багатства сім’ї нардепа Лабазюка натрапили на те, що давно шукали. Земельна ділянка для ведення особистого селянського господарства площею 15 соток (Розсошанська сільська рада), розташована впритул із землями дружини політика Віолети Лабазюк, записана на Максима Волосінчука, який з 2013-го дерикторує на “Хмельницькому ШБУ-56”. Ба більше — оформленням землі Волосінчука займалася той же самий приватний нотаріус Паляниця Л.С, що й у Лабазюків!
Між іншим, два тендера виграла ще одна “лабазюківська” фірма “Аграрна компанія 2004″ (Волочиськ), що входить до групи компаній “Вітагро”. В обох випадках їй допомогло виграти торги комунальне підприємство по будівництву, ремонту та експлуатації доріг.
Аналізуючи “Вісник державних закупівель”, побачили негативну тенденцію щодо участі на тендерах КП БРЕД. У багатьох випадках комунальники просто виручають приватні структури, оскільки виступають номінальним конкурентом. З початку року “бредівці” виграли на дорогах 17,2 млн. грн. Практично вся сума (13,5 млн. грн) спрямовується на поточний ремонт вулично-дорожної мережі. А простіше — латання ямок.
Решта — 3,8 млн. грн склав капітальний ремонт. Ось тут і наступає дисонанс. Комунальне підприємство по будівництву, ремонту та експлуатації доріг протягом року придбало нове обладнання на 10,6 млн. грн. Зокрема, за фразу колісну віддали 4,6 млн. грн, асфальтопереробне обладнання — 1,4 млн. грн, каток гладковальцевий — 735 тис. грн.
Маючи оновлений парк техніки для ремонту доріг, комунальні шляховики не дуже прагнуть на рівні конкурувати з дорожніми “монстрами”. Можливо, проблема криється у менеджменті КП? Відповідь повинен дати новообраний мер.
Непоганий шмат від дорожнього пирога (4,2 млн. грн) відкусило хмельницьке ТОВ “Гранд дорбуд” Гранта Карапетяна. Раніше ця фірма була помічена під час тендера з ремонту аеродрому “Аеропорт Хмельницький”, виконання робіт якого не довели до пуття.
Тернопільське ТОВ “Техно-Буд-Центр” менш популярне серед хмельницьких чиновників, аніж у Служби автомобільних доріг у Хмельницькій області. Їм цьогоріч з міського бюджету перепало 3,3 млн. грн на капітальний ремонт вулиці.
Натомість обласна служба автодору на понад 30 млн. грн уклала угоди з ТОВ “Техно-Буд-Центр” ремонтів доріг. За даними ЄДР, власником “Техно-Буд-Центр” значиться Григорій Процик. Раніше співвласником фірми разом із Проциком був Любомир Грегоращук, чий син Андрій Грегоращук є депутатом Тернопільської міськради від партії ВО “Свобода”.
Ще дрібніші крихти (1,3 млн. грн) перепали житомирському ПП “Будмаксплюс”. За даними сайту “Наші гроші”, засновником підприємства є мешканка села Новокаїри Херсонської області Лариса Григорян.
Віталій Тараненко.