Нещодавно в Інтернеті у вільному доступі були розміщені програми, які відповідно до Інструктивно-методичних рекомендацій «Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2016–2017 навчальному році», надісланих листом Міністерства освіти і науки України від 16.06.2016 № 1/9-315, можна було обрати для освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі виховання і навчання дітей. Відповідно до змісту цих програм, діток з найменшого віку в садочках дійсно навчають. І навчають не абичому! Окрім необхідної підготовки до школи, тобто знання цифр, букв, місяців тощо, малюкам мають прививати основні поняття про взаємини та поведінку, про ставлення до старших та взагалі до навколишнього середовища.
Більше того, існують навіть окремі заклади, де цю програму максимально адаптували до сьогодення та потреб сучасності. У нашому місті, наприклад, є дитячий садочок, в якому дітки займаються за системою Монтессорі. Цей метод, як відомо, використовується вже понад 100 років у всіх країнах світу. Покликане таке навчання підкреслити та розвинути потенційні здібності дитини, приділяючи увагу, в першу чергу, незалежності дитини та її індивідуальним потребам.
– Ми працюємо за програмою українських дошкільних закладів, оскільки від нас це вимагає Міністерство освіти. Але, в нас кардинально інші методи навчання. Тому, опираючись на їхні програми, ми реалізовуємо це по-своєму. Аби діти засвоїли матеріал, до прикладу, цифру – спочатку ми її вивчаємо на дотик. Педагогіка Монтессорі – це насамперед сенсорика. Аби дитина відтворила цифру на папері, вона має її відчути на різних рівнях. Ми даємо дітям шорсткі таблички, з яких вони вивчають форму. Потім разом ліпимо цю цифру з пластиліну, зображаємо її на дошці вологою губкою, малюємо її ж по тілу діток, вирізаємо з паперу. При цьому, навіть коли приступаємо до відтворення, ми не заганяємо дітей у рамки. Спочатку даємо дошку, потім великий аркуш паперу і поступово звужуємо до клітинки. Також основним нашим принципом є надати дитині відчуття радості від виконаної роботи. Аби вона в жодному разі не відчула, що в неї щось не вийшло, – розповідає директор ПП ПДНЗ «Я ♥ Монтессорі» Ірина Шеремета.
За словами адміністрації, діти там не граються – вони працюють. Вони знають, що в них робота та відповідально ставляться до неї. Дітки виконують навіть дорослі завдання – звичайно так, як вони можуть. Миють посуд, підмітають – усе нарівні зі старшими. Позаяк дитині дуже важливо відчути, що її поважають. Навіть вихователів вони називають за іменами та на «ти», а вихователі у відповідь спілкуються з ними на рівних. Немає в цьому садочку ані похвали, ані критики особистості. Система це заперечує повністю. Дітей хвалять виключно за виконану роботу.
Виходить, що і дитинства у дітей немає… Та на противагу таким думкам ми бачимо щасливі обличчя дорослих малюків, які з захватом виконують свою роботу з повним відчуттям власної гідності.
Хоча, за думкою інших психологів, передусім в іграх є найважливіше значення для дітей. Оскільки, створюючи в своїй уяві та відтворюючи перед собою певні ситуації, малюки починають розуміти й пізнавати світ. Саме дитяча гра може розкрити творчий потенціал і стимулювати уяву, розвивати основи читання, мислення й навички вирішення проблем, а також моторику. Граючись, діти вчаться використовувати мову для спілкування, запам’ятовувати нові слова і сприймати на слух граматичну структуру рідної мови.
Як можна зараз помітити, ранній розвиток дітей входить у гарну звичку багатьох сімей. З кожним роком нам все більше насаджують теорії про нові покоління та те, що для них необхідне. І кожна з цих теорій по-своєму цікава та захоплює батьків перспективами майбутнього для своїх нащадків. Але, як ми вже помітили, часто одні системи заперечують іншим, і навпаки. Тому, самі того не помічаючи, тікаючи від одних рамок, ми власноруч можемо підштовхувати дітей до інших.
Тому не забувайте, що кожна людина, кожна дитина від самого свого народження є унікальною і потребує свого унікального підходу. І незалежно від дитячого навчального закладу, який ви оберете для свого малюка, вочевидь, лише любов та підтримка батьків дадуть їй найсильніше життєве підґрунтя в майбутньому.