“НАДСКЛАДНІ” ТЕЛЕДЕБАТИ ДЛЯ КАНДИДАТІВ

11 Квітня 2019 10:15

Кандидати у президенти майже другий тиждень поспіль не можуть визначитися з дебатами: у якому форматі, коли, де, як їх проводити, яким коштом оплачувати?

Вони роблять гучні заяви, здають аналізи, не передбачені жодним законом, що стосується виборів Президента України, ставлять умови, обвинувачують один одного в ухилянні від участі в дебатах… Тобто, влаштовують  шоу, яке, зважаючи на тривалу професійну діяльність одного та великий досвід політичних спектаклів – іншого, в обох виходить досить непогано.

Однак, захопившись самим шоу «Дебати для кандидатів», жоден з виборчих штабів досі не спромігся почитати законодавство, що регулює проведення отих дебатів.

А регулюють організацію та проведення дебатів ст.62 Закону України «Про вибори Президента України» та Постанова ЦВК № 472 від 5 травня 2014р., що складається всього з 15 пунктів.

Спочатку, як відомо, виникла суперечка між штабами (потім і ЦВК долучилася) стосовно місця проведення теледебатів. Залунали заяви про надто велику ціну для Держбюджету за оренду того ж  «Олімпійського» – на що кандидати пообіцяли заплатити самотужки.

Хочу нагадати, що Закон України «Про вибори Президента України», а саме  – частини 6 і 7 ст.62 Закону – допускає організацію теледебатів телеорганізаціями за рахунок виборчих фондів кандидатів на пост Президента України.

То в чому ж складність? Все дуже просто: місце проведення теледебатів залежить від того, яким коштом вони фінансуються.

Отже, теледебати, що фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України: 

1. Організовуються та проводяться Національною суспільною телерадіокомпанією України в останню п’ятницю (19 квітня в нашому випадку) перед днем повторного голосування, з 20.00 до 21.00 години тривалістю 60 хвилин безперервного ефірного часу.

2. Транслюються на Першому Національному каналі НТКУ та суспільно-політичному  каналі Суспільного радіо й  можуть безкоштовно транслюватися іншими каналами мовлення.

3. Кандидати беруть участь у теледебатах особисто.

4. Кандидати, які беруть участь у теледебатах, не пізніш як за 30 хвилин до початку ефіру прибувають до Національної суспільної телерадіокомпанії України. Дебати проводяться в студії Національної суспільної телерадіокомпанії України. Оформлення студії не може містити агітаційних матеріалів на користь будь-кого з кандидатів.

5. Ведучий теледебатів, якого визначає телекомпанія, лише стежить за дотриманням часового регламенту, встановленого ЦВК, представляє кандидатів, надає їм слово в межах відведеного часу. Він не може виявляти упередженість чи надавати перевагу одному з кандидатів; коментувати та оцінювати їхні висловлювання; припускатися висловів, що сприймаються як агітація.

Будь-які інші теледебати –  якщо на те є бажання кандидатів – оплачуються з їхніх виборчих фондів   у строки, законодавчо передбачені для передвиборчої агітації.   

Різницю між теледебатами та передвиборчою агітацією нарешті спромоглася пояснити кандидатам і ЦВК.

Тим часом на сайті НСК «Олімпійський» з’явилась інформація про запити від уповноважених представників кандидатів на пост Президента України щодо проведення дебатів (на 14 та 19 квітня).

Отже, якщо дебати все ж відбудуться на НСК «Олімпійський», то це скоріше передвиборча агітація, ніж теледебати, передбачені Постановою ЦВК.

Лихоманкова метушня штабістів та інформаціний ґвалт на зразок: «Це дебати – не дебати? Коли? Де? Йдемо? Не йдемо?..» яскраво демонструють рівень обізнаності та фаховості обох команд. Зокрема, щодо  питання, котре  законодавчо врегульоване і академічних знань виборчого права не потребує. Просто кажучи, відкривай закон і читай, що книжка пише.

Хоча… коли обіцянки не виконані, реформи не проведені, передвиборчі програми туманні – залишається хіба розважати вибрця новітньо грою в «дебатики»…

Отже, згідно з чинним законодавством, дебати між кандидатами в Президенти можуть відбутися лише 19 квітня між 19 та 22 годинами, у  прямому ефірі, тривалістю не менше 60 хвилин. Журналіст-модератор лише стежить за дотриманням часового регламенту, встановленого ЦВК, представляє кандидатів, надає їм слово в межах відведеного часу. Все інше – передвиборча агітація на розсуд кандидатів.

Віктор Марусиченко, юрист

Громадський рух Миколи Томенка “Рідна країна”