При переході з міліції в поліцію лише кожен 7 працівник управління Державтоінспекції Хмельниччини втримався на робочому місці. Нині колишні інспектори ДАІ виїжджають на ДТП та чергують на стаціонарних постах. Інколи їм допомагають патрульні. Та вже до кінця року всі траси області патрулюватимуть копи.
На дорогах Хмельницького останнім часом ми бачимо нових патрульних поліцейських. А де ж поділися ДАІшники? Вони ховаються у кущах на трасах чи вже перестали рулити схемами? Закон «Про Національну поліцію», який набув чинності на початку листопада, суттєво вплинув на роботу тепер уже колишніх відділень ДАІ. Так, вони нікуди не поділися, їх просто стало в рази менше і називаються вони тепер інакше.
Управління Державтоінспекції УМВС України в Хмельницькій області формально припинило своє існування. Відтепер на Хмельниччині при Головному управлінні Національної поліції функціонує відділ поліції, який відповідає за безпеку дорожнього руху. Його начальник розповів журналістам «ВСІМ», що відбувається на дорогах області та хто «вижив» після конкурсу. – Є відділ в управлінні превентивної діяльності, але він ніяк не називається. Жоден відділ по тимчасовим штатам поки що немає конкретної назви, є просто кількість працівників. А за нами функціонально закріплена безпека дорожнього руху, – розповідає «ВСІМ» заступник начальника управління – начальник відділу управління превентивної діяльності Сергій Шемчук.
Рішення комісії оскаржуватимуть в суді
16 чоловік – саме така кількість працівників управління Державтоінспекції Хмельниччини перейшла у Нацполіцію. Раніше вони займали два приміщення на Купріна та на провулку Коцюбинського, де зараз знаходиться управління патрульної поліції. Після знайомства з атестаційною комісією більшість почала шукати нову роботу. Але не всі. Як стало відомо «ВСІМ» з власних джерел, до Хмельницького окружного адміністративного суду надійшло близько 40 позовних заяв від колишніх співробітників МВС. Серед них є й заяви колишніх ДАІшників. Рішення по жодному випадку ще не було. Деякі заяви ще не розглядали. Але всі позивачі хочуть поновитися. – Атестаційна комісія не давала жодного пояснення, чому той чи інший не відповідає своїй посаді. Чому вони прийняли рішення звільнити мене – не знаю, нам пояснювати нічого не стали, – розповідає «ВСІМ» колишній ДАІшник (ім’я і прізвище відомо редакції, – прим.авт). – Я подав в суд, але розгляду ще не було. Ще один колишній інспектор Державтоінспекції розповів журналістам, що під час співбесіди неодноразово запитували про хабарі на дорозі. І вони зізнавалися. Казали, що брали. Але «голови полетіли» навіть тих співробітників, які жодного дня на дорозі не стояли.
«Маємо те, що маємо»
Начальник нового відділення, яке відповідає за безпеку дорожнього руху, Сергій Шемчук та начальник управління превентивної діяльності, в яке входить відділення, Валентин Білянський вважають, що під час переатестації нашим було важче, ніж іншим містам. – Для прикладу, в Рівному пройшло більше працівників ДАІ. Нашим було важче, так як Хмельниччина була однією із перших. Це свідчить лише про те, що кожного оцінювали індивідуально, не було вказівки когось конкретного лишати, когось – ні. Але вже маємо те, що маємо, – каже Валентин Білянський. – Раніше було 115 чоловік – ціла рота. Раніше відповідали за всю протяжність траси. Зараз залишилось 16 працівників з колишнього управління, з них лише 1 командир на всю область. Є ще працівники територіальних підрозділів – в інших районах області. Вони відповідали за все, окрім доріг державного значення, але зараз їм передали повноваження обслуговувати ці дороги, – розповідає Сергій Шемчук.
Співпрацюють з патрульними
Наразі працівники відділу з безпеки дорожнього руху здійснюють чергування та виїжджають на дороги державного значення. Крім того, вони обслуговують 4 стаціонарні пости, де є система відеоконтролю «Рубіж». Будь-який автомобіль, який перебуває в розшуку або під арештом, не зможе «пройти» не поміченим повз цю систему, яка є у Шепетівському, Волочиському, Кам’янець-Подільському та Хмельницькому районах. – На стаціонарних постах є обов’язковою присутність працівника колишнього ДАІ і представника підрозділу, на території якого знаходиться пост, – зазначає Сергій Шемчук.
Але людей на дорогах не вистачає. Як розповідав в інтерв’ю «ВСІМ» головний коп Хмельницького Олег Костенко, інколи патрульним доводиться виїжджати за межі міста, щоб оформити ДТП. Про співпрацю з новими патрульними «бувалі» правоохоронці кажуть, що не сваряться, навіть більше – допомагають одне одному. Нещодавно патрульні виїхали на аварію, яка сталася на виїзді з Хмельницького в сторону Старокостянтинова. Там автобус зіткнувся з вантажівкою. – У нас на той час залишився один рухомий наряд, який знаходився в Летичеві. Маршрут слідування складав близько 60-70 кілометрів. То поки наряд добирався на місце, вже виїхала слідчо-оперативна група. А до прибуття наших співробітників працівники патрульної, які здійснювали патрулювання неподалік, огородили місце пригоди та взяли пояснення в очевидців. Нам передали матеріали, – розповідає Сергій Шемчук.
В свою чергу колишні міліціонери консультують нових копів. Так було, коли у Хмельницькому чекали на Петра Порошенка. – У нас залишилося декілька людей, які мають навики супроводження осіб, відносно яких здійснюється держохорона, – розповідає Сергій Шемчук. – Патрульні раніше такого не робили, ми їм допомогли з цим: пояснювали, як супроводжувати кортеж в межах території обслуговування. Все приготували, а нам дали відбій. Та рано чи пізно їм це знадобиться.
В села – групи швидкого реагування
Для повного переходу на нову структуру треба ще близько року. ДАІ в результаті реформи трансформується у своєрідну службу швидкого реагування, яка вже відкрилися в Харкові, Києві та Львові. Її запустять і в Хмельницькій області. «Закінчились часи, коли на дорогах брали гроші», – заявила глава Нацполіції Хатія Деканоідзе, коли запускала у Львові групи реагування патрульної поліції.
Групи реагування патрульної поліції будуть виїжджати на виклики в малих містах, селах та селищах області. – Це будуть групи в складі трьох співробітників, які працюватимуть в межах своєї території, – каже начальник управління превентивної діяльності ГУ Національної поліції у Хмельницькій області Валентин Білянський. – Їхня задача – прибути у найкоротший термін. У випадках викликів на «102» виїжджатимуть на ДТП. Підпорядковуватимуться начальнику поліції на місцях. Так, в місті працюватиме патрульна поліція, а в районах – ГРПП. Начальник управління також зазначив, що групи реагування у складі трьох чоловік можуть зупиняти транспортні засоби, які порушують ПДР. – Хочу зазначити, щоб водії не дивувалися, коли їх затримає машина з проблисковими маячками, а там в посвідченні буде написано «дільничний офіцер поліції». Вони матимуть на це право, бо ж відповідатимуть за безпеку дорожнього руху. Але ніхто не стоятиме в полі і не махатиме палкою, – зазначив Валентин Білянський.
P.S. Додаємо відеоматеріал, який журналісти «ВСІМ» зібрали до початку реформи МВС. У сюжеті – водії маршруток та працівники ДАІ. Тема – порушення правил дорожнього руху, зокрема перевезення та посадки і висадки пасажирів.