Попри те, що офіційно передвиборча президентська кампанія мала би початися наприкінці грудня (бо якщо воєнний стан продовжать на довший термін, то виборів взагалі не буде), політична агітація у ЗМІ триває вже не один місяць. Фактично майже увесь цей рік політичні сили та можливі кандидати на посаду президента активно показують себе та їздять регіонами. А ще є зовнішня реклама, яка влітає партіям у чималу копієчку, оплата роботи штабів, агітація тощо.
Загалом вже зараз можна говорити про сотні мільйонів гривень, які викинули політичні проекти на рекламу. І це відбувається на тлі заяв про «зубожіння», «злочинну владу», «олігархів», «зниження тарифів» тощо.
Офіційно бідна країна Європи витрачає на рекламу політиків більше, аніж розвинені країни ЄС. І це під час війни на Сході, нестачі грошей на оборону, соціальну сферу. За словами експертів, вже зараз можна говорити про сто мільйонів, витрачених на політрекламу. Проте навіть такі захмарні цифри можуть далеко не відповідати реальним витратам.
– Ми говорили про достатньо скромні, за українськими мірками, витрати і вказували на те, що за останні чотири місяці всі потенційні кандидати витратили лише на білбордову рекламу близько 10 мільйонів гривень. Та якщо говорити про телевізійну рекламу, опитування не проводили, я не бачив подібних цифр, але впевнений, що сміливо можна додавати один нуль, можливо, цифра є значно більшою, – заявив в ефірі одного з телеканалів голова комітету виборців України Олексій Кошель. – Мало того, політики, які активно рекламуються, були авторами законопроекту про заборону політичної реклами. Таким чином вони суперечать самі собі. Ми є рекордсменами в Європі по витратах, пов’язаних із виборами. До прикладу, для українських партій, для українських кандидатів у два, в три, інколи навіть у чотири рази більше, ніж у наших західних сусідів. Якщо порівнювати з Польщею то, це в 2 з половиною рази більші витрати.
Усього лише упродовж квітня-червня цього року парламентські політичні партії сукупно витратили 150,2 мільйона гривень на власну рекламу, повідомили у Комітеті виборців України (КВУ). І переважно оплачували її за рахунок коштів, виділених їм з державного бюджету на діяльність.
За даними того ж КВУ на свою рекламу лише у квітні-червні витратили: ВО «Батьківщина» – 24,8 мільйона, на другому місці «Самопоміч» – 6,6 мільйона, далі – Радикальна партія Олега Ляшка – 6,5 мільйона, потім «Опозиційний блок» – 4,2 мільйона, БПП – 3,1 мільйона та «Народний Фронт» – 900 тисяч гривень.
Що цікаво, витрати політичних партій на рекламу часто не збігаються з тими сумами, які вони отримали з державного бюджету. Наприклад, за даними Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК), з держбюджету найбільше отримала коштів парламентська партія «Народний фронт» – 33 мільйони гривень, Блок Петра Порошенка «Солідарність» отримав 32,5 мільйона, Об’єднання «Самопоміч» – 29,2 мільйона, «Опозиційний блок» отримав з держбюджету 14 мільйонів гривень, Радикальна партія Олега Ляшка 11,1 мільйона.
Які суми витрачено загалом за цей рік на передвиборчу агітацію – ми дізнаємося хіба що вже наступного року, а про реальні цифри – взагалі ніколи. Бо попри постійні заяви політичних популістів щодо прозорої роботи та фінансової чесності, найбільші витрати припадають саме на «чорну готівку», надходження якої забезпечують різношерсті спонсори та олігархи.