Як українці платитимуть за світло: з 2019 року набирають чинності нові правила

12 Грудня 2018 11:07

З 2019 року згідно з новим законом українцям доведеться платити за електроенергію по-іншому.

Вже з 1 січня 2019 року українцям прийдуть нові платіжки і оплачувати електроенергію доведеться по-новому. З нового року починається новий етап створення ринку електроенергії для приведення його до європейських стандартів. Ще в 2017 році в Україні прийняли Закон “Про ринок електроенергії”, згідно з яким відносини між постачальниками і споживачами повинні істотно зміниться.

Зараз вся електроенергія, яка виробляється в Україні, продається за регульованою ціною на Оптовому ринку електроенергії, оператором якого є ДП “Енергоринок”. Потім обленерго, які займають монопольне становище в кожному регіоні, постачають її споживачам. На сьогодні нинішня ситуація призвела до того, що між виробниками електроенергії та її імпортерами немає цінової конкуренції. Тому вони не зацікавлені у боротьбі за споживача, що відображається на ціні і на якості послуг.

Згідно з новими правилами, виробники зможуть продавати свою енергію на різних ринках в різні відрізки часу (ринок двосторонніх контрактів, ринок “на добу вперед”, всерединідобовий ринок, балансуючий ринок, ринок допоміжних послуг), при цьому ціну буде встановлювати не Нацкомісія, а ринок. Для споживачів це означає, що вони зможуть вибирати “тарифні пакети”.

Але для простих людей в першу чергу важливо, як тепер будуть проходити нарахування плати і розрахунок за електроенергію. Не менш хвилюючим є і питання, чи не призведе реформування галузі до підвищення вартості електроенергії для населення.

Зміни, які передбачено новим Законом “Про ринок електричної енергії” повинні зробити ринок більш відкритим, і створити нові можливості і вигоди для клієнтів, розповів директор з продажу компанії “ДТЕК Київські електромережі” Віктор Мельников.

Європейський досвід показує: коли функції транспортування електроенергії та її постачання клієнту розділені між двома незалежними компаніями, система працює швидше і зручніше для споживача. Адже кожна компанія зосереджена на своїх завданнях, вирішує їх швидше і професійніше, а значить, обслуговує клієнтів якісніше і оперативніше. Це будуть дві незалежні компанії, тому і договорів буде два.

Хто з них за що відповідає і кому які може пред’являти претензії споживач?

З 1 січня 2019 року енергопослуги клієнтам в Україні будуть надавати дві різні компанії – оператор системи розподілу і постачальник. Зараз функції по розподілу та постачання електроенергії поки зосереджені в одній компанії. А будуть дві незалежні – з різними рахунками та ліцензіями.

Оператор системи розподілу (OCP):

  • відповідає за якість і надійність електропостачання;
  • керує системою розподілу;
  • експлуатує і ремонтує лінії електропередачі, підстанції та інші енергооб’єкти;
  • здійснює підключення (відключення) до системи розподілу (лініях);
  • встановлює лічильники електроенергії і фіксує їх показання.

Постачальник:

  • постачає електроенергію споживачам;
  • обслуговує клієнтів з питань нарахувань і розрахунків вартості та умов оплати, коректності розрахунків за електроенергію;
  • надає клієнтам додаткові послуги, наприклад, щодо збільшення енергоефективності.

Для населення та малого бізнесу в кожному регіоні держава вибирає одного постачальника електроенергії. Називається він “постачальник універсальної послуги”. Наприклад, у Києві такий електропостачальник – Київські енергетичні послуги. А оператор системи розподілу в столиці – “ДТЕК Київські електромережі”. Саме цій компанії потрібно буде передавати показання лічильника, хоча рахунок побутовим клієнтам постачальник виставляє.

Як поділ позначиться на загальній вартості електроенергії

Поділ енергокомпаній і нова форма рахунку не впливають на тариф. Тариф для населення, як і раніше, встановлює держава через регулятора – Національнау комісію, що здійснює регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг (НКРЕКУ).

Що потрібно від споживачів

Побутовим споживачам не потрібно спеціально відвідувати центри обслуговування клієнтів або телефонувати в колл-центр, щоб приєднатися до цих договорів. Держава передбачила спрощену процедуру приєднання. Все що необхідно зробити, – це продовжити користуватися послугами та своєчасно оплачувати рахунок. Залишається лише один рахунок за електроенергію, в якому просто з’являться дві окремі рядки: вартість послуг з розподілу і вартість електроенергії. Така модель розрахунків прийнята в Європі. Нова платіжка прийде споживачам у лютому 2019-го, коли треба буде розрахуватися за послуги, отримані в січні.

Як такий поділ функцій буде проходити в невеликих містах і селах

Закон “Про ринок електричної енергії” обов’язковий для всіх енергокомпаній України. Звичні обленерго з 1 січня будуть розділені за загальною схемою: оператор системи розподілу і компанія-постачальник. Схема єдина для всієї території України.

Будуть користувача відключать від мережі через борги

Відключення електроенергії – це крайня міра у взаємодії з споживачами і застосовується вона, тільки якщо відсутність оплат носить системний характер. Компанія пропонує своїм клієнтам всі передбачені законодавством варіанти погашення заборгованості.

Як передавати показання лічильника

Для коректного нарахування в платіжках показання необхідно повідомляти за станом на перше число місяця. У функції контролерів компанії не входить щомісячна передача показань клієнтів першого числа. Вони лише контролюють якість роботи лічильників. Виняток може бути, якщо в будинку клієнта є вбудована система дистанційної передачі показань. Але вона також не завжди передає цифри саме першого числа.

Рахунок для оплати спожитої електроенергії формується щомісяця п’ятого числа. Якщо в цей час немає показань лічильника за станом на перше число поточного місяця, то програма автоматично визначає “розрахункові” свідчення, виходячи із середньодобового споживання електроенергії. Середньодобове споживання визначається на підставі даних про фактичні показання лічильника, зафіксованих між двома послідовними зняттями, а також кількості днів між цими зняттями показань.

Як тільки за особовим рахунком будуть внесені фактичні свідчення, абонентські або від контролерів, то перерахунок відбудеться автоматично.

Також у сформованому рахунку (паперова або електронна квитанція) за спожиту електроенергію є додаткові поля для заповнення клієнтом: “Показання лічильника на 1-е число” і “Сплачую”. Таким чином, теж можна оплачувати фактичний обсяг спожитої електроенергії.

Джерело: ukr.media