ПЕРЕДВИБОРЧА АГІТАЦІЯ: ЧИ Є МЕЖА, ЯКУ ЩЕ НЕ ПЕРЕЙШЛА ВЛАДА?

22 Березня 2019 10:09

Спостерігаючи як у виборчих перегонах влада використовує адмінресурс, агітуючи за чинного Президента, виникає питання, а чи є межа цим процесам та чи здатний хоч хтось покласти край цьому?

У виборчому штабі Петра Порошенка вже навіть не приховують, що під час вояжу Петра Олексійовича Україною в робочий час (адже Президент не взяв відпустку на час виборчої кампанії) відбуваються саме «…зустрічі кандидата в президенти Порошенка з виборцями», хоча це, власне, заборонено Законом України «Про вибори Президента України».

Від «соціальної» реклами на телебаченні, в якій населенню розповідають про потужні реформи та покращення життя вже сьогодні за версту несе агітацією, та й до цього населення вже звикло, – ця технологія використовується не вперше.

Але використання адмінресурсу у передвиборчій агітації, як і нахабність, з якою все це здійснюється, як виявилось, таки не має меж, про що свідчить наступний приклад.

Отже, до нас потрапив досить цікавий конверт, який на даний час поширюється серед населення.

Судячи з усього, відправником листа є Рада регіонального розвитку, а адресатом – Президент України.

Але в конверт вкладені брошура під назвою «Напрямки перспективного розвитку Київської області»:

Можна запитати, а в чому власне проблема? – Рада регіонального розвитку цікавиться у громадян питаннями розвитку регіону, якби не одне, а навіть декілька «але».

Отже, тепер по-порядку.

Рада регіонального розвитку створена згідно до Указу Президента України №224/2015 від 21.04.2015 як консультативно-дорадчий орган при Президентові України. Головою Ради є сам Президент України.

Згідно Положення про Раду регіонального розвитку організаційне, консультативне, інформаційне та експертно-аналітичне забезпечення діяльності Ради, її тимчасових робочих груп та інших робочих органів здійснюється Адміністрацією Президента України та Національним інститутом стратегічних досліджень, інше забезпечення – Адміністрацією Президента України і Державним управлінням справами (у межах компетенції).

За чотири роки роботи Рада, судячи з інформації, що вдалося віднайти у відкритих джерелах (сама Рада власного сайту не має), провела 8 засідань (останнє – 20.03.2019 року). Про інші, практичні результати роботи Ради, інформацію віднайти не вдалось.

І ось, за дивним збігом обставин, саме напередодні виборів, консультативно-дорадчий орган Президента, очолюваний самим Президентом, демонструє неабияку активність: почав цікавитись думкою громадян щодо розвитку регіону, запропонував особисто звернутись до Президента України та принагідно зробив у поширюваних матеріалах акцент на тому, що вся ця турбота здійснена саме завдяки Президенту Порошенко.

При вивченні змісту матеріалу, поширюваного Радою, виявляється наступне.

1. Наклад брошур: 5000 екз. (це лише Київська область);

2. Наклад анкет: 730 000 екз.;

3. Наклад конвертів (відправлення яких вже оплачено Укрпошті): 50 000 екз.

В самій анкеті також міститься напис: «Увага! Надісланий Вам пакет матеріалів виготовлено без будь-яких бюджетних витрат».

Отже, за які саме кошти виготовлені матеріали та оплачено надсилання листів – невідомо.

Згідно до статті 58 Закону України «Про вибори Президента України», передвиборна агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.

Погодьтесь, матеріал, поширений Радою регіонального розвитку носить відверто агітаційний характер, хоча і формально не підпадає під визначення агітації, передбаченої Законом, оскільки не містить прямого заклику голосувати за чи проти певного кандидата.

При цьому сам матеріал поширюється консультативно-дорадчим органом, підпорядкованим та очолюваним кандидатом в Президенти та виготовлений незрозуміло за які кошти.

Таким чином, використання адмінресурсу, не дивлячись на запевнення влади про чесне ведення виборчої кампанії, залишається одним із механізмів, який використовується владою за будь-якої можливості. Покласти край такій практиці можна лише шляхом запровадження жорстких, абсолютно чітких та таких, що не допускають двоякого трактування, вимог законодавства, що регулюють проведення передвиборної агітації.

Віктор Марусиченко, юрист
Громадський рух “Рідна країна”