Частка чотирьох гравців на ринку телебачення сягає 75%, що дозволяє говорити про структурні ознаки колективної монополії, однак, є недоцільним регулювання збиткового телеефіру, коли недоторканими залишаються «прибуткові монополії» олігархів-контролерів ТБ.
Про це написала у «Бізнес.Цензорі» колишня держуповноважена АМКУ Агія Загребельська, передають Наші гроші.
Різноманітність власників ЗМІ – передумова для плюралізму думок, переконана Загребельська. Натомість, протягом останніх десяти років телеефір в Україні поділений між чотирма групами, фактичними власниками яких є олігархи. Станом на 2018 рік йдеться про розподіл між ними 75% телеефіру.
«Згідно методики АМКУ, якщо частка чотирьох або п’яти гравців на ринку перевищує 70%, то ми спостерігаємо структурні ознаки колективної монополії», – пояснила нещодавно звільнена з АМКУ Загребельська.
У матеріалі також зазначається, що однією з аномальних особливостей цього телевізійного ринку є його тенденційна збитковість. А отже, власники субсидують збитковий напрямок бізнесу за рахунок інших прибуткових бізнесів групи.
У відповідь на питання «яким є ринковий інтерес для таких дій олігархів?», Загребельська наводить варіанти відповідей:
Якщо збиткові телеканали фінансуються за рахунок прибутків з монопольних ринків, за певних умов це може розглядатись як зловживання монопольним становищем на ринках, які “годують” телебачення (“ціновий ЗМС”);
Наявність телеканалів може розглядатись як додатковий елемент ринкової влади групи на “бюджетоутворюючих” ринках або інструмент, за допомогою якого здійснюється регуляторне захоплення державних органів .
Збиткові телеканали можуть використовуватись як перевага у недобросовісній конкуренції на ринках, де група веде конкурентне змагання, завойовуючи долю ринку або усуваючи з ринку конкурента.
«Монополія на важливих для держави ринках + монополія в медіа = небезпечна суміш, однак олігархи – це тимчасова проблема, а телебачення суворим регулюванням можна знищити», – продовжила думку Загребельська.
Вирішенням проблеми, йдеться у тексті, лежить в основі зачарованого кола «монопольний ринок-олігарх-телеканал-монопольний ринок».
«Розривати його треба в основній ланці – там, де олігархи «добувають» надприбутки, яких вистачає на утримання неконкурентоздатного телебачення», – вважає Загребельська.
За даними агенції «Nielsen» у 2009-2018 роках сумарна частка найбільших телеканалів з кожної «олігархічної» медіагрупи становила стабільні 50-60%. У тексті Загребельської йшлось про 70%, які належать всім телеканалам цих груп.