БРДМ у каньйоні: за і проти

20 Жовтня 2014 13:45
hroniker.net

hroniker.net

Яскрава бойова машина, переобладнана у автоплавзасіб для приваблення туристів, негативно впливає на живі організми річки Смотрич і руйнує прибережну зону, вважають науковці. Натомість власник транспорту переконує: каньйон не для того, аби ними милуватись, а щоб користуватись його принадами.

Дискусія за участю науковців, екологів та прихильників цього виду туризму, викликана жвавим обговорення в Інтернеті, розгорнулась 14 жовтня у сесійні залі міської ради. Як зазначила голова Товариства природодослідників і природолюбів Людмила Любінська, Смотрицький каньйон – унікальний утвір, якому 400 млн років. Має площу у 80 гектарів від с. Голосків до с. Цибулівки, половина з якої належить території міста.

«Є питання до міської влади з приводу виділення у каньйоні земельних ділянок, використання рекреаційних зон із порушеннями, а до людей – з приводу їх байдужого ставлення до екології, – говорить Людмила Григорівна. – Не можу зрозуміти, чому ця велика машина, якій дали дозвіл на туристичну діяльність без попередньої експертизи, їздить каньйоном і Смотричем. Як сказав один турист-австрієць: «У вас немає річки, це – каналізація»».

Захисниця природи стверджує: БРДМ не входить до переліку суден, які плавають по воді. Більше того, вона руйнує прибережну зону річки. Але щоб не бути голослівними, колега пані Людмили – викладач К-ПНУ ім. І. Огієнка Тетяна Душанова взялася за детальний аналіз води у Смотричі після проїзду там цієї машини.

«Для початку скажу, що річка не є настільки брудною, наскільки вона здається або про неї говорять. Приблизно так вона виглядала і кілька століть тому. Тільки через те, що має в своєму складі завислі частинки глинистих домішок. Інша справа, якою стає вода після курсування по ній БРДМ», – каже еколог.

За її словами, вплив цього плавзасобу для живих організмів пов’язаний із фактором тривожності та акустикою. Згідно з дослідженнями, проведеними під Новопланівським мостом, водний потік вимірювався у 32 децибели (дБ), голоси птахів, що пролітали в цей час поряд із мікрофоном, – у 52 дБ, а шум від БРДМ – в 76 дБ при нормі в 50 дБ. При цьому, каже дослідниця, є поняття шуму очікуваного та неочікуваного, який надзвичайно важко переносять риби. Адже середовище, де вони проживають, постійно нерівномірно пульсує.

Ще один негативний вплив має водозабірний пристрій або двигун цього автозасобу, який може затягнути з дна каміння пісок та все донне населення. Риби втекти, грубо кажучи, від нього не мають куди. А ще утворені внаслідок переправи хвилі, руйнують прибережні біозони, знищують рослинність, ікру. Що ж до гідрохімічного аналізу води, то рівень прозорості при цьому зменшується в 5,3 рази, до 10 см.

Із деяким аргументами власник БРДМ Олександр Костинський таки погоджується, обіцяючи в майбутньому звернути на них увагу. Але наголошує на тому, що виконуючи такий вид діяльності, робить місту велику послугу.

По-перше, сплачує в бюджет 450 грн у місяць, по-друге, приваблює туристів (за рік перевіз 3 тисячі), безкоштовно катає дітей із дитбудинків та сиріт, виділяє гроші на дороги міста, допомагає витягувати з води повалені дерева. Але головне, запевняє власник, – це те, що транспорт курсує річкою всього двічі, і двигун при цьому працює три секунди. «Ми – із тих, хто місту щось дає, розкриває незвідані сторони каньйону», – переконує він. Підтримує підприємця і заступник міського голови Василь Сукач: «Якщо хтось каже, що жаба неправильно дихає, вибачте. На що будуть дивитись туристи, на нас із вами?»

«Люди існують для природи, а не природа для людей», – правильно сказала одна з присутніх у залі. І тільки в наших можливостях її уберегти.

Джерело: Хронікер